Telefoonnummer

06-234 34 688

Email

Info@4bricks.nl

Openingstijden

Ma - Vr: 09:00 - 17:00

Marketing 

Aan de hand van het marktonderzoek heb je gekeken hoe andere aanbieders van soortgelijke producten of diensten het aanpakken. Nu is het tijd om te beslissen wat jouw aanpak gaat worden. Niet iedereen zal geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Bovendien kunnen je klanten personen zijn, maar ook organisaties. Daar zal je rekening mee moeten houden bij de positionering van jouw product/dienst. Positionering houdt in dat je jouw product en organisatie eigenschappen geeft waarmee je je onderscheidt van je concurrenten.

Stap 1: Bepaal het type klant voor jouw product of dienst 

Je kunt de markt voor jouw product of dienst op verschillende manieren indelen. Dit noemen we segmentatie. Je bepaalt je mogelijke doelgroep op basis van een aantal kenmerken die je klanten hebben. Hierbij kun je denken aan leeftijd, gezinssituatie, opleiding, inkomen, lifestyle. Wanneer je klanten organisaties zijn kun je denken aan kenmerken als sector, aantal medewerkers, type product dat verkocht wordt, regio, omzet.

Stap 2: Kies je klantgroep 

Je hebt bepaald welke klantgroepen er mogelijk zijn, nu moet je kiezen op welke groepen je je gaat focussen. Dit kan bijvoorbeeld afhangen van je budget, je product, de omvang van mogelijke doelgroepen. En benader je die groepen allemaal op dezelfde wijze? Of heb je per groep een specifiek aanbod?

Stap 3: Bepaal je positionering 

Wat is het onderscheidend vermogen van jouw aanbod ten opzichte van concurrenten? Denk hierbij aan specifieke producteigenschappen of de lifestyle die bij je product hoort. Wat is jouw propositie, oftewel jouw belofte aan de klant?

En nu? 

Hoe ga je die belofte aan de klant waarmaken? In de volgende stap leggen we uit hoe je dit doet door je interne organisatie eerst op orde te hebben. Want binnen beginnen is buiten winnen.