Telefoonnummer

+31623434688

Email

Bertus@4bricks.nl

Openingstijden

Ma - Vr: 09:00 - 18:00

Marktonderzoek 

Een marktonderzoek helpt je om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en bedreigingen binnen de markt waarin jij je product of dienst wilt aanbieden. Welke trends en ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op jouw onderneming? Daarnaast helpt het marktonderzoek bij het vinden van sterke en zwakke punten van jezelf en je onderneming. De kansen en bedreigingen vanuit de markt gecombineerd met de sterkten en zwakten van de onderneming bepalen wat voor jou de beste strategie is. Goed marktonderzoek leidt tot wat jou uniek maakt: jouw Unique Selling Point (USP).

Om je marktonderzoek goed in te delen kun je de volgende 3 stappen hanteren:

Stap 1: Onderzoeken van de bedrijfstak 

Hoe ziet de markt binnen deze bedrijfstak eruit? Welke trends zijn van toepassing op de bedrijfstak waarbinnen jij een onderneming wil oprichten? Wat is de huidige vraag-/aanbodsituatie en hoeveel omzet wordt er binnen deze bedrijfstak gemaakt?

Stap 2: Onderzoeken van klanten en concurrentie 

Wie zijn jouw (potentiële) klanten? Welke aanbieders bezoeken zij nu en waarom? Vanwege de aantrekkelijke prijs of de bijkomende voordelen?

Stap 3: Onderzoeken van leveranciers en distributiekanalen 

Wanneer je een fysiek product gaat verkopen dan heb je leveranciers nodig die grondstoffen, onderdelen etc. verkopen. Verder zijn er verschillende distributiekanalen mogelijk zijn om het product bij je uiteindelijke klant te bezorgen. Gaat dit bijvoorbeeld rechtstreeks via een website of een eigen winkel of met tussenkomst van een groothandel of andere winkel?

En nu? 

Wanneer je alle informatie verzameld hebt ga je naar de volgende stap: marketing, oftewel het op de markt zetten van jouw product of dienst.