Telefoonnummer

+31623434688

Email

Bertus@4bricks.nl

Openingstijden

Ma - Vr: 09:00 - 18:00

Organisatie 

Bij jouw positionering hoort een belofte aan de klant, maar hoe ga je die eigenlijk waarmaken? Daarvoor is het belangrijk om op orde te hebben hoe je jouw (interne) processen gaat organiseren. Wat zijn jouw doelen als onderneming en wat betekent dat voor de inrichting van jouw onderneming?

Stap 1: Bepalen van de taakverdeling 

Welke taken zijn er eigenlijk binnen jouw onderneming? Denk van het maken van het product en het inpakken ervan tot aan de marketing, administratie, de ICT en schoonmaak. Welke taken zijn cruciaal? Waar ben je zelf goed in en wat besteed je uit? En he werkt dat bij diensten? Hier komen de kennis en vaardigheden van de ondernemer zelf bij kijken.

Stap 2: Kiezen van een rechtsvorm 

Wanneer je alle taken zelf uitvoert is meestal sprake van een eenmanszaak. Wanneer je besluit om dingen samen te gaan doen met iemand anders dan zul je voor een andere rechtsvorm moeten kiezen. Er zijn heel veel mogelijkheden: vennootschap onder firma (vof), besloten vennootschap (bv) en naamloze vennootschap (nv) bijvoorbeeld. Welke past het beste bij jouw onderneming? En wat heeft de keuze voor een bepaalde rechtsvorm voor gevolgen voor jouw aansprakelijkheid en de winst die je overhoudt?

Stap 3: Zorgen dat je je financiële zaken op orde hebt 

Als organisatie kun je goederen of diensten verkopen. Bij goederen is vaak sprake van een vaste verkoopprijs. Bij diensten hangt de prijs vaak af van wat de klant wil, het is meer maatwerk.

Klanten willen daarom vaak eerst een offerte aanvragen waarin staat wat geleverd wordt, welke planning aangehouden wordt en wat de kosten voor de klant zijn. Wat moet er allemaal in zo’n offerte staan? En hoe zorg je dat er geen misverstanden ontstaan over de levering van het product of de dienst? Heb je de dienst vervolgens uitgevoerd of heb je het product geleverd? Dan verwacht de klant een factuur: een overzicht van de geleverde producten en/of diensten en de uiteindelijke kosten voor de klant. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen vervolgens deze factuur betalen?

En nu? 

Naast offertes en facturen komen er nog een heleboel andere financiële vraagstukken kijken bij het opzetten van een onderneming. In de volgende stap wordt uitgelegd welke dit zijn en hoe je dit aanpakt.